picture of Assault On Precinct 13


Veel van de huidige actiethrillers krijgen een elektronisch geluid mee. Ik denk dan aan het werk van John Powell en zijn collega Harry Gregson-Williams. Die twee hebben bijvoorbeeld de films “The Italian Job”, “Paycheck”, “Phone Booth en de twee Jason Bourne-films met Matt Damon voorzien van dergelijke muziek. Maar het kan ook anders. Dat bewijst Graeme Revell met zijn score voor “Assault On Precinct 13”, de remake van de gelijknamige film van John Carpenter uit 1976.

Revell keert terug naar orkestmuziek zonder dat de franjes of technische hoogstandjes zoals de drum loops met alle aandacht gaan lopen. Het resultaat heeft iets verfrissends ook al hebben we het reeds 100 keer gehoord. Het is een score die vooral werkt tijdens het bekijken van de film. De opvallendste track is beslist “Bishop Arrest”, al blijven de rustige thema’s vooral hangen.

Zijn score staat duidelijk in dienst van het beeld. Daardoor ga je de muziek niet snel zomaar beluisteren. De muziek is intenser naarmate de spanning en de actie toeneemt (“Masked Invaders”) en tijdens de rustige momenten heb je een kort pianostuk zoals bij de eerste twee minuten van “Complex Problems” of “Good Morning, Buddy”.
Als ondersteuning bij de film is Revell geslaagd in zijn opzet. Sommige nummers duren op de cd echter net niet lang genoeg om je in te leven. En dat maakt deze muziek zwakker dan de scores van Powell en Gregson-Williams. Voor de gelegenheid componeerde Revell ook het nummer “Generique Assault”. Het wordt gebracht door KRS-One.

1. Generique Assault door KRS-One
2. Good Morning, Buddy
3. What’s My Line-Up?
4. Masked Invaders
5. Complex Problems
6. Helicopter Delivery
7. Deadly Volunteer
8. Bishop Arrest.
9. Party’s Over
10. Burning Man
11. Rescue Capra
12. Hot Wire Girls
13. You Dog Is A Dirty Pig
14. Precinct Breach
15. Duvall Showdown
16. Generique Assault (radio edit) door KRS-One