picture of Batman Begins


Ere aan wie ere toekomt. Ik applaudisseer, maak een diepe buiging en breng een lofzang aan het adres van regisseur Christopher Nolan, scenarist David S. Goyer en acteur Christian Bale. “Batman Begins” (2005) is de gedroomde reïncarnatie van deze Vespertilio. We vallen opdat we daarna terug rechtop zouden staan. Die boodschap krijgt de jonge Bruce Wayne mee van zijn vader. Hetzelfde is van toepassing op de Batman-films. Joel Schumacher kelderde de hele wereld die Tim Burton creëerde door een inhoudsloos lichtspektakel. Zowel Val Kilmer als George Clooney werden als opvolgers van Michael Keaton bedankt voor bewezen diensten. Maar Batman is terug and ready to begin...

Ergens in een uithoek van de wereld vindt Henri Ducard (Liam Neeson) Bruce Wayne (Christian Bale). Die laatste is uit zijn thuisstad Gotham verdwenen nadat de dood van zijn ouders hem voor de rest van zijn leven getekend heeft. Woede, angst, haat, pijn en wraakgevoelens beheersen zijn gedachten. Volgens Ducard is kijken naar de toekomst veel belangrijker dan begraven van het verleden. Pas als Bruce zich met zichzelf confronteert en met datgene wat hem het meest angst bezorgt, dan pas zal hij zichzelf overstijgen en meer worden dan een gewone sterveling. Bruce leeft misschien zoals een crimineel maar hij zal er nooit een worden, integendeel hij keert terug naar Gotham. De stad wordt gecontroleerd door Carmine Falcone (Tom Wilkinson). Bruce maakt als rijke erfgenaam en prins van Gotham geen indruk op deze gangster. Als een symbool voor rechtvaardigheid des te meer. “What the hell are you?” roept Falcone. “I'm Batman!” krijgt hij als repliek. Samen met zijn jeugdliefde en advocate Rachel Dawes (Katie Holmes), trouwe butler Alfred (Michael Caine), agent Jim Gordon (Gary Oldman) en wapenexpert Lucius Fox (Morgen Freeman) rekent deze Batman af met het gespuis dat de straten domineert.

Ik hou van films met diepgang en waarbij de dialogen geen inhoudsloos gewauwel zijn. Neen, deze dialogen hebben betekenis. Ze bevatten waarheid en doen je nadenken. Volgens Clouseau zit het vanbinnen, maar volgens Rachel is wie je vanbinnen bent niet van belang maar wel wat je ermee doet naar de buitenwereld toe. Dergelijke uitspraken komen uit de pen van David S. Goyer. Hij is zelf een grote fan van de stripheld Batman en kent het personage door en door. Hij is dan ook de meest capabele scenarist voor de job, al had ik zo mijn twijfels want de “Blade”-films die hij eerder neerpende lieten me compleet koud. Voor Goyer en regisseur Christopher Nolan (“Memento”) is Batman niet langer zomaar een stripfiguur. Het is een personage van vlees en bloed geworden. Belangrijk is dat je gelooft in de acteur die zowel Bruce Wayne als Batman speelt. Je mag niet zitten wachten en kijken op je horloge tot wanneer Bruce transformeert in de vliegende vleesmuis. De keuze viel dus op Christian Bale. Nu moest Nolan iedereen overtuigen van zijn keuze. De acteur was namelijk het vel over de beenderen door zijn vertolking in “The Machinist”. De raad die Nolan hem gaf was “get as big as you possibly can.” Alleen heeft Bale dat iets te letterlijk genomen. De crew noemde hem in het begin al spottend Fatman. Gelukkig is het nog allemaal goed gekomen en past hij perfect in de rol én heel belangrijk ook zijn kostuum waarvan hij zegt “It's hot, dark and sweaty and it gives me a headache.”

Hoofdpijn hou je zeker niet over na het bekijken van “Batman Begins”. Waarlijk, deze filmheld is uit de dood opgestaan. En hij staat er niet alleen voor. Bale laat zich omringen door een uitmuntende cast. Cillian Murphy (“Red Eye”) greep net naast de hoofdrol maar hij mag opdraven als een psychiater die evengoed als patiënt in zijn eigen instelling mag vertoeven. Michael Caine zet een waardige Alfred neer die dient als surrogaatvader. Hij deelt de vele inside jokes en oneliners met Morgan Freeman. Die voorziet onze held, zoals Q dat doet in de James Bond-films, van allerlei technische snufjes waaronder een nieuwe Batmobile. Noemenswaardig is ook de vertolking van Gary Oldman. Hij toont dat hij naast excentrieke figuren uit “Bram Stoker’s Dracula” (1992) en “Hannibal” (2001) ook een eenvoudige politieagent kan vertolken. Alleen Katie Holmes valt wat uit de toon. Ze sleept iets teveel haar tv-personage van Joey uit “Dawson’s Creek” met zich mee. Ze mist de gedrevenheid die alle andere acteurs wel in zich hebben. Die gedrevenheid vind je wel terug in de stuwende muziek van Hans Zimmer en James Newton Howard. Luister maar naar “Corynorious”, “Nycteris” en het subtiele thema in “Macrotus”. De twee componisten opteren duidelijk voor een score die de held duwt naar ongekende hoogtepunten. Trouwens, wie zich afvraagt wat de titels op de soundtrack betekenen: het zijn de Latijnse namen voor allerlei soorten vleermuizen. Net zoals bij alles heeft men daar dus ook zorgvuldig over nagedacht. Een laatste iets geef ik je nog mee. Voor de extra’s op de dvd klik je best gewoon door naar het einde. Daar staan alle extra’s mooi onder elkaar en moet je niet sukkelen met je afstandsbediening om uit te vissen waar die extra’s nu eigenlijk staan.

De extra’s:
- The Journey Begins (14 min.)
- Finders Keepers
- Cape And Cowl (8,20 min)
- Gotham City Rises (12,31 min.)
- Paths Of Discovery (14 min.)
- Shaping Mind & Body (12,31 min.)
- Tumbler (12, 30 min.)
- Genesis Of The Bat (14,31 min.)
- Confidential Files
- Art Gallery
- Trailer