picture of Be Cool


Met de zwarte komedie “Get Shorty” (1995) zetten John Travolta, Danny DeVito en Rene Russo Hollywood in haar blootje. Barry Sonnenfeld (“Men In Black”) toont hoe oppervlakkig, leeg en veelal hoe dom het er aan toe kan gaan. Welgeteld tien jaar later is er weinig veranderd. Hollywood is echter niet de enige industrie waar je raar van opkijkt. Zo blijkt uit de sequel “Be Cool” geregisseerd door F. Gary Gray (“The Italian Job”).

In “Get Shorty” wil de crimineel Chili Palmer (John Travolta) films maken. Hij doet daarvoor beroep op zijn kwalijke reputatie, vechtersmentaliteit en ook wel op de medewerking van Danny DeVito en Rene Russo. Maar blijkbaar is de filmindustrie niet wat Chili ervan verwacht. In “Be Cool” is Chili Hollywood beu, want er wordt meer gekeken naar de centen dan de creativiteit. In een vervolg op zijn eigen succesfilm heeft hij helemaal geen zin. Tommy Athens (James Woods) stelt hem nochtans voor om een film te draaien over Athens’ leven, vooral dan over hoe groot hij is geworden in de muziekindustrie. Ettelijke seconden later is Athens niet meer, maar Chili is wel gewonnen voor het idee. Niet in het maken van een nieuwe film, maar wel in het maken van een muziekcarrière. Hij ontmoet Linda Moon (Christina Milian) een jonge meid met een stem van goud. Met Chili als nieuwe manager kan Linda een cd opnemen. Edie Athens (Uma Thurman) de kersverse weduwe moet hem daarbij helpen. Linda ligt echter nog onder contract bij Nick Carr (Harvey Keitel) en die wil haar niet zomaar laten gaan. Ook een stel Russische criminelen en zwarte rappers maken de zaken nogal ingewikkeld.

Qua uiterlijk en imago is John Travolta als Chili Palmer weinig veranderd. Hij loopt nog steeds vol zelfvertrouwen rond. Zo rookt hij rustig zijn sigaret terwijl een snoodaard een kogel door zijn lijf wil schieten. Beide films verschillen ook niet zoveel van elkaar. Met drie belangrijke wijzigingen. “Be Cool” mist de charme en de inside jokes die van “Get Shorty” een tamelijk genietbare film maken. Deze keer krijgen we een irriterende Vince Vaughn (“Mr. & Mrs. Smith”) die denk dat hij een zwarte rapper is. En als derde opvallende verandering heeft Travolta Rene Russo ingeruild voor Uma Thurman. Een juist keuze kan ik het niet noemen. Het enige noemenswaardige aan deze wissel is dat John en Uma na “Pulp Fiction” opnieuw de dansvloer onveilig maken. Al zijn hun danspassen dit keer weinig memorabel. Ook de extra’s op de dvd kunnen mijn mening niet herzien. “Be Cool” is uiteindelijk even overbodig als pakweg “Miss Congeniality 2: Armed and Fabulous”.

De extra’s:

- Bloopers (7 min.)
- 14 verwijderde scènes
- Interview: Close Up
- Making of: ‘Be Cool, Be Very Cool’ (21,40 min.)
- Videoclip: “You Ain’t Woman Enough To Take My Man” met The Rock als Elliot Wilhelm
- Trailer