picture of Dark Blue


De maand april in het jaar 1992, een maand die de inwoners van Los Angels nooit meer zullen vergeten. Toen vulden de straten zich met een woedende, plunderende en haatdragende massa. De reden was het vonnis dat de rechter uitsprak in de zaak rond Rodney King. Deze kleurling werd hardhandig in elkaar geslagen door een stel blanke politieagenten. De rechter sprak de daders vrij, en dat tot groot ongeloof en ongenoegen van de zwarte medemens.

Met dat alles in het achterhoofd volgen we de twee agenten Eldon Perry (Kurt Russel) en zijn jongere collega Bobby Keough (Scott Speedman). Ze moeten een roofmoord onderzoeken. Het is een klus die buiten hun normale dagtaak ligt, althans dat is de eerste indruk die iedereen heeft. De woorden corruptie, omkoping, schandaal en doofpot duiken regelmatig op. Zeker omdat Perry zo zijn methodes heeft om de slechteriken te vatten. Het duo heeft bovendien pas een intern onderzoek achter de rug, waar hun manier van werken op de korrel werd genomen.

“Dark Blue” mag je gerust Ron Sheltons versie noemen van “Training Day”. De gelijkenissen tussen beide films zijn groot, alleen beschikt Shelton niet over een even sterke cast of scenario. Kurt Russel acteert dat hij uitgeblust en kwaad is, maar je gelooft hem nooit. De scène die het meest bijblijft is de confrontatie met zijn echtgenote. Niet dat Russel daar zo fantastisch in is, integendeel het is Lolita Davidovich die zijn echtgenote vertolkt die gaat met alle lof lopen. Ook de jonge Scott Speedman is te magertjes en kan op geen enkel moment de schoenen vullen van Ethan Hawke uit “Training Day”. De twee andere bekende gezichten, dat van Michael Michele (uit “E.R.”) en Ving Rhames (“Mission Impossible”), hebben een te kleine inbreng ondanks hun interessante uitgangspositie.

Ook aan het scenario schort er het een en ander. Zo weet je het eerste kwartier al hoe alles in elkaar zit. Daardoor verliest de film zijn bestaansreden en onze interesse. Alleen dat de gebeurtenissen zich afspelen tijdens de vijf dagen rond het vonnis over de zaak Rodney King biedt een meerwaarde, al is die bijzonder klein. Shelton had beter eens gekeken naar “Narc” (2002), want dat is pas een sterke politiefilm, waarin zowel de personages als het verhaal blijven boeien tot het einde.

De extra’s:

- Interviews met Kurt Russel, Michael Michelle, Ving Rhames, Scott Speedman, Ron Shelton (16 min.)
- Featurette Code Blue (18 min.), By The Book (7 min.), Necesarry Force (7 min.)
- Trailer