picture of De realiteit haalt Hollywood in


In een eerder artikel vertelden we, dat men de film ‘Swordfish’ uit de Amerikaanse bioscopen heeft gehaald als gevolg van de terroristische aanslagen. De nieuwste film van Arnold Schwarzenegger ‘Collateral Damage’ zal in de nabije toekomst niet in de bioscoop te zien zijn. Ondertussen werd ook bekend dat alle promotiemateriaal van ‘Spiderman’ aangepast zal worden. In de trailer wordt een reuze spinnenweb getoond tussen de twin towers. Dit beeld staat ook op de poster en zal veranderd worden. Het script van ‘Men In Black 2’ moet herschreven worden. In de grote finale van de film vertolkte het World Trade Center een belangrijke rol.

Wat zich afgelopen dinsdag in Amerika afspeelde, zou in realiteit nooit mogen gebeuren. Deze gebeurtenissen zouden enkel te zien mogen zijn films, en dan nog kunnen we er ons vragen bij stellen. In het verleden passeerden reeds enkele films van dergelijke omvang de revue. Die films halen stuk voor stuk niet de impact van de beelden van dinsdag 11 september 2001, maar geven een beeld van hoe omgegaan wordt actiescènes en geweld in films. We hebben een kleine lijst van films opgesteld die nu een totaal andere invulling krijgen.

Rampenfilms waarin een vliegtuig wordt gekaapt door terroristen zijn er in overvloed. In 1970 regisseerde George Saeton ‘Airport’. De autoriteiten op de begane grond hebben hun handen vol om een zwaar gehavend vliegtuig tijdens een sneeuwstorm veilig te doen landen. Dezelfde situatie speelt zich af in ‘Die Hard 2’ (1990). Terroristen nemen het communicatievermogen van de controletoren over en laten een vliegtuig crashen, ondanks de reddingspogingen van John McClane (Bruce Willis).

Kurt Russell probeert in ‘Critical Decision’ (1996) samen met een militair commando een groep fanatiekelingen onder leiding van David Suchet (de Hercule Poirot van de televisieserie) te overmeesteren. Actrice Lauren Holly krijgt het als stewardess hard te verduren in ‘Turbulence’ (1997). Seriemoordenaar Ray Liotta is namelijk vastberaden om het toestel te laten neerstorten. Harrison Ford probeert als president van de Verenigde Staten in ‘Air Force One’ (1997) zijn medewerkers, bemanningsleden en vliegtuig te beschermen tegen Gary Oldman.

Torenhoge gebouwen die als een kaartenspel in elkaar vallen, zien we in ‘Lethal Weapon 3’. Mel Gibson en Danny Glover kibbelen of ze nu de rode of de blauwe draad moeten doorknippen. Ze vergissen zich, grijpen de kat, stormen naar buiten en vervolgens stort het hele complex in elkaar. In ‘The X-Files: Fight The Future’ (1998) ontsnappen het duo Fox Mulder en Dana Scully op het nippertje aan de dood wanneer in een overheidsgebouw een zware bom ontploft.

Bruce Willis staat in ‘Die Hard’ (1988) tegenover Alan Rickman. Deze laatste schrikt er niet van terug om het Nakatomi gebouw in Los Angeles met de grond gelijk te maken. In ‘Independence Day’ (1996) werd er in de bioscoop zonder schroom wel eens gelachen toen het Witte Huis tot puin werd herleid. Die reactie zouden we wellicht niet gehad hebben indien dit dinsdag ook daadwerkelijk was gebeurd. In ‘The Towering Inferno’ (1974) nemen Paul Newman, Steve McQueen, Faye Dunaway en Fred Astaire het op tegen een uitslaande brand in een pas opgetrokken skyscraper.

Andere filmmomenten die bij de keel grijpen, is de ontploffing van een bus vol passagiers voor de ogen van Denzel Washington in 'The Siege' (1998). Het onderschrift bij de film luidde ‘On November 6th our freedom is history’. Een uitspraak die vandaag boekdelen spreekt. Indrukwekkend is het kat en muis spel tussen Harrison Ford en een groep zwaar bewapende terroristen in ‘Clear & Present Danger’ (1994). In een minutenlange scène worden witte volumewagens bestookt met bazooka’s en machinegeweren. Jeremy Irons is in ‘Die Hard With A Vengeance’ (1995) verantwoordelijk voor een grote ontploffing in de ondergrondse metro van New York. Zijn reactie op het gebeuren was: ‘Somebody had fun’.

Met het uitstellen van releases en herwerken van verschillende scripts is alvast duidelijk dat we (voor een bepaalde tijd althans) op een andere manier naar films en actiescènes zullen kijken. De uitspraak ‘It’s only a movie’ heeft alvast een nieuwe connotatie meegekregen.