picture of DVD 'Bowling For Columbine'


Moore won het prestigieuze beeldje voor zijn documentaire “Bowling For Columbine”. Daarin toont hij de minder fraaie kant van Amerika. Het land waar dromen uitkomen, gaat immers gebukt onder een grote last: vuurwapens. Veel Amerikanen schieten eerst, schieten dan nog eens, en gaan dan pas kijken wie er op de deur heeft geklopt. Een vuurwapen of twee, drie, vier, vijf... zien ze als een grondwettelijk recht om zichzelf en hun gezin te verdedigen. Maar ergens onderweg vergeten ze dat er aan rechten en vrijheden ook verplichtingen en gevolgen zijn gekoppeld. Elke Amerikaan kan zich herinneren wanneer hij zijn eerste moord heeft gezien, aldus Michael Moore. Een beklijvend portret.

De documentaire begint met een typische Amerikaanse dag in 1999. De burgers worden wakker, vertrekken naar hun werk, de president bombardeert een land waarvan hij de naam niet weet, laat staan kan uitspreken, en twee Rambo-tieners bestormen hun school. Daar schieten ze enkele medeleerlingen omver. Verontwaardiging is er alom. Er wordt met een beschuldigende vinger gewezen naar de zwarte medeburger, de filmindustrie, de media en muzikanten zoals Marilyn Manson. Maar de persoon die zonder zonde is, mag de eerste steen werpen. Het openen van een bankrekening is het enige wat Michael Moore in de staat Michigan moet doen om een geweer te bemachtigen. De bank in kwestie heeft zelfs 500 vuurwapens in een kluis waaruit je gewoon mag kiezen! En er is nog meer. De kogels kan je gewoon kopen in elke supermarkt. Begrijpe wie begrijpe kan.

Voor heel veel mensen met enig gezond verstand is Michael Moore hun nieuwe held geworden. Zoals onze Vlaamse cineast Julien Vrebos (“Le Bal Masqué”) vertelt, is dat doordat Moore de dingen brengt op zijn eigen, vaak naïeve, manier. De beste beelden en reacties zijn gefilmd zonder dat ze zo bedoeld waren. Een gelukkig toeval dat Moore toeschrijft aan het feit dat hij nooit zijn universitaire studies heeft afgemaakt. Zo heeft hij nooit leren denken in duidelijk afgebakende structuren, waardoor hij ruimte laat voor het onverwachte. Een grote verrassing voor hem was dan ook de 15 minuten durende staande ovatie die hij kreeg na de vertoning op het Filmfestival van Cannes in 2002. We zijn er rotsvast van overtuigd dat er alvast één acteur in Hollywood minder opgetogen was toen Moore die Oscar kreeg. We kennen die acteur beter als de verpersoonlijking van El Cid, Ben Hur of Moses uit de film “The Ten Commandments”. We hebben het over Charlton Heston voor alle duidelijkheid. Hij bewijst in “Bowling For Columbine” dat hij maar een acteur is, want in werkelijkheid staat hij mijlenver af van deze personages. Heston is het boegbeeld van de NRA (National Rifle Association) en dat maakt van hem een grote voorstander van het wapenbezit. In deze documentaire gaat hij compleet af. De man kiest letterlijk het hazenpad. In een interview wordt Michael Moore een sluipschutter genoemd die zijn doelwit overtuigend raakt. Bij Heston heeft hij zelf niet eens de trekker moeten overhalen. De stompzinnige antwoorden uit Hestons mond waren voldoende. Moore is er in geslaagd om de pijnlijke gemeenschappelijke geestesziekte van een deel van de Amerikaanse bevolking bloot te leggen. Sterke cinema!

DVD-informatie:

  • Beeld: Widescreen
  • Geluid: Engels/Frans dolby digital 2.0 en 5.1
  • Ondertiteling: Engels, Frans
  • Speelduur: 120 minuten


extra’s: ****
  • Audio commentaar
  • Persontmoeting (20 min.)
  • Interview (25 min.)
  • In mijn opinie (11 min.)
  • Filmografie
  • Biografie
  • Videoclip van Marilyn Manson
  • Trailers