picture of Film: ‘A.I.: Artificial Intelligence’


Nog voordat wijlen Stanley Kubrick de laatste hand had gelegd aan ‘Eyes Wide Shut’ smeedde hij plannen voor zijn volgende film. Hij besprak zijn ideeën met Steven Spielberg. Het zou een film worden waarin wetenschap en de mensheid in elkaar vloeien. Na de dood van Kubrick nam Spielberg de taak op zich om de film te maken, geheel volgens de visie van de grootmeester.

Onze toekomst zit er somber uit als we de makers van A.I. moeten geloven. De wereld kent een nijpend te kort aan liefde en affectie. Om dit euvel uit de weg te ruimen creëert wetenschapper Hobby (William Hurt) een robot met het fysisch uiterlijk van een kleine jongen. Hij doopt zijn creatie David (vertolkt door Haley Joel Osmont van ‘The Sixth Sense’)

Martin, de zieke zoon van Henry Swinton (Sam Robards) en Monica (Frances O'Connor) werd ingevroren in de hoop dat ooit een oplossing voor hem wordt gevonden. Het koppel droomt er echter van opnieuw een kind te krijgen, maar omwille van plaatsgebrek verbiedt de overheid een verdere uitbreiding van de populatie. Hun wens wordt alsnog ingevuld wanneer Henry als verrassing voor Monica de kleine David koopt.

David is van mening dat hij niet voordurend liefde moet geven aan anderen, maar dat hij ook het recht heeft om liefde te ontvangen. Hij gaat dan ook de wereld verkennen om die liefde te vinden. Tijdens zijn zoektocht maakt hij kennis met gigolo Joe (Jude Law van ‘The Talented Mr. Ripley’). Joe is ook een robot en geprogrammeerd om massages te geven aan vrouwen. Hij is zo vol van zichzelf en vertelt dat vrouwen na hem nooit meer een echte man zullen willen. De twee moeten vluchten voor een gemeenschappelijke vijand die hen wil uitroeien. Tijdens zijn zoektocht hoop David de Blue Fairy te ontmoeten. Zij zou namelijk zijn vurigste wens kunnen realiseren.

Steven Spielberg wil de kijker duidelijk maken dat dit een project was van Stanley Kubrick. Daar kan je niet omheen wanneer je ‘A.I.’ bekijkt. Zo zijn er onder meer verwijzingen naar ‘Dr. Strangelove’, ‘A Clockwork Orange’ en ‘Close Encounters of the Third Kind’. Deze sciencefiction film legt eerder zoals bij de film ‘Contact’ de nadruk op het filosofische aspect, dan de bedreiging, ondergang en het geweld dat we zien in andere sciencefiction films. De vraag waarop men antwoordt wil geven is wat gebeurd er als de wetenschap een mens creëert en hoe moeten wij daar mee omgaan.