picture of Kurosawa-box


Tegenwoordig worden we overstelpt met dvd-boxen van allerlei televisieseries of rond een bepaalde figuur. De Kurosawa-collectie geeft in drie volumes een overzicht van de filmcarrière van Akira Kurosawa. Het eerste volume bestaat uit de films “Seven Samurai” (1954), “Ikiru” (1952), “Yojimbo” (1961) en “Sanjuro”.

Kurosawa begint zijn filmcarrière in 1936 als regie assistent. Zeven jaar later maakt hij zijn eerste langspeelfilm “Sugata Sanshiro”. En nog eens evenveel jaar later breekt hij door met “Rashomon”. Met deze film kaapt hij de grootste prijs weg op het Filmfestival van Venetië. Vervolgens maakt hij nog een hele resem films die bij zowel pers als publiek in de smaak vallen. Onder de fans bevinden zich Francis Ford Coppola en George Lucas. Maar al dat succes eist ook zijn tol. Bij Kurosawa vertaalt zich dat in een zelfmoordpoging. Hij gaat zijn polsen te lijf met een scheermesje, maar ondanks de dertig verwondingen overleeft hij het voorval.

Films ziet hij als de ultieme symbiose van schilderen, literatuur, theater en muziek. Hij laat het Westen kennismaken met de rijke Aziatische leefwereld, maar hij verfilmt tevens zijn versie van bekende Shakespeare verhalen maar van enige Dostojevsky en de westerns van John Ford is hij ook niet vies. Op hun beurt worden Kurosawa’s films inspiratiebron voor anderen klassiekers zoals “The Magnificent Seven”, “A Fistful Of Dollars” en zelfs “Star Wars”. Zo heeft George Lucas het wipe effect van hem overgenomen (het oorspronkelijk beeld verdwijnt langs een kant, terwijl een nieuw beeld langs de andere kant het scherm vult).

In zijn eigen woorden vertelt Kurosawa datgene wat van toepassing is op pakweg Steven Spielbergs “The Terminal”: “With a good script, a good director can produce a masterpiece. With the same script, a mediocre director can produce a passable film. But with a bad script even a good director can't possibly make a good film. For truly cinematic expression, the camera and the microphone must be able to cross both fire and water. The script must be something that has the power to do this.”

We zijn benieuwd wat Jim Sheridan (“In America”) gaat doen met het werk van deze grootmeester. Sheridan heeft namelijk zijn tanden gezet in een remake van “Ikiru” (1952). De hoofdrol gaat misschien wel naar Tom Hanks. Het hoofdpersonage ligt hem in ieder geval, want het gaat over een man die 30 jaar lang vastgeroest zit in zijn job en ontdekt dat hij kanker heeft. Hij wil nog iets doen in zijn leven, iets waardoor anderen hem zullen blijven herinneren.