picture of Monster


Dit is het verhaal van Aileen Wuornos, geboren in 1956 in Michigan als Aileen Pittman, een dakloze prostituee die de geschiedenis zou ingaan als "Amerika's eerste lesbische seriemoordenares".

Het zou een understatement zijn te zeggen dat zij een moeilijke jeugd heeft gehad. Haar vader was een gestoorde kinderverkrachter en scheidde van haar moeder toen zij nog niet eens geboren was.
Op vierjarige leeftijd werden Aileen en haar broer Keith door twee grootouders geadopteerd, toen ze zes was verbrandde ze haar gezicht tijdens spelletjes met een ontvlambaar product, op haar veertiende stond ze haar eerstgeboren kind af die zou geboren zijn uit een "relatie" met Keith en de volgende jaren zou ze verschillende celstraffen uitzitten, openbaar dronkenschap vertonen, overvallen plegen, autorijden zonder rijbewijs en haar brood verdienen met sexuele diensten.

In 1986 ontmoet ze in een bar de achttienjarige Tyria Moore waarmee ze een relatie begint en van wiens zijde ze de volgende vier jaar niet meer wijkt.

Charlize Theron, tot nu toe bekend als lieftallige verschijning in films als "The cider house rules" en "Devil's advocate", speelt Aileen met volle overgave.

Niet alleen werd zij buitengewoon getransformeerd door de make-up van Toni G., zij gebruikt haar stem, blik en lichaamstaal om een stoer EN onzeker personage tot leven te brengen en het droevige, tragische verhaal van Aileen Wuornos te vertellen. Het is een explosieve acteerprestatie maar ergens in de film kan je een stil moment zien in Aileen's bestaan: hoog in de lucht, op een plaats waar kinderen thuis zijn...

Roger Ebert, 1 van mijn favoriete filmcritici, vindt "Monster" de beste film van 2003. Een minpuntje aan de film is misschien dat hij zich vooral concentreert op de relatie tussen Aileen en haar vriendin en de moorden die ze pleegde en niet diep ingaat op haar verleden. Misschien zit in deze film nog een andere film die Aileen volgt van geboorte tot overlijden en haar romantische leven behandelt als voetnoot. Misschien vonden de makers van "Monster" dit zo belangrijk omdat het de enige keer was dat Aileen verliefd werd...

En misschien vind ik Aileen gewoon sympathieker dan haar vriendin...
"Monster" is ook een film die indirect een pleidooi is tegen de doodstraf. Misschien is het de bedoeling dat we de moorden in al hun wreedheid zien, ondanks het feit dat sommigen er echt wel om vroegen, en we beseffen dat, als we dieper zouden graven in het verleden van de moordenaar, een wreed verleden zaadjes zaait in de persoon die het tegen wil en dank moet ondergaan. Dit zou ook betekenen dat de theorie van "het kwade gen" in twijfel wordt getrokken en wij misschien meer kunnen goedpraten dan we willen toegeven...

Misschien moeten wij als maatschappij niet enkel de wetenschap ernstig nemen maar opnieuw geloven in de boze geesten van het verleden die een persoon in een perfide,dodelijke greep kunnen houden.

Aileen zou later zeggen dat de moorden, die begonnen nadat ze Tyria had ontmoet, uit zelfverdediging waren begaan maar dat haar liefde voor haar vriendin haar een bijkomende reden had gegeven om niet meer onderdrukt te worden door mannen. Zij bracht enkel mannen om die ze verfoeide, niet persé de hoerenlopers die iets van haar wilden...

Waarom werd zij dan ter door veroordeeld? Waarom werd een meermaals misbruikte, volgens sommigen ontegensprekelijk waanzinnige, vrouw ter dood veroordeeld?

Haar laatste slachtoffer zou een man geweest zijn die haar wou helpen maar dit enkel kon door voorgoed te verdwijnen als getuige. Zowel hij als Aileen hebben elkaar te laat ontmoet.

Zij heeft nooit een echte kans gehad. Gestimuleerd door haar vriendin probeerde Aileen een legale baan bemachtigen maar werd zowat overal buitengekeken- of gelachen door haar gebrek aan ervaring en diploma's. Hierdoor werd ze verplicht om zich te blijven prostitueren met alle gevolgen vandien.

Op 9 januari 1991 werd Aileen Wuornos gearresteerd en aangeklaagd wegens de moord op zeven mannen. In 2002 werd zij op bevel van gouverneur Jeb Bush van Florida ter dood gebracht met een dodelijke injectie. Deze (mannelijke, heterosexuele, kapitalistische, snobistische) wereld maakte van Aileen Wuornos een monster en monsters mogen in deze wereld niet leven...

Een tragische, hypocriete, vicieuze cirkel die kan doorbroken worden met gulheid, opvang en voorlichting. Hoop ik...