picture of "Mulholland Drive film van het jaar"


Hoewel de film, een moderne film noir over obsessie en geheugenverlies, in Cannes werd bekroond met de regieprijs, roept hij de voor Lynch-films gebruikelijke ambivalentie op: sommigen vinden het een meesterwerk, anderen een ramp op pellicule.
De regieprijs was niet aan Lynch besteed. Die ging naar veteraan Robert Altman, die met 'Gosford Park' een zich in Engeland afspelende komedie maakte. Zijn film was tevens goed voor de prijs van de beste bijrol (Helen Mirren) en voor het scenario (Julian Fellowes).
Ook 'In the Mood for Love', de al anderhalf jaar oude parel van Wong Kar-Wai, werd tweemaal bekroond: voor de cinematografie en als beste niet-Engelstalige film. Het regiedebuut 'In the Bedroom' van Todd Field scoorde zelfs een drievoudige 'gong': hoofdrolspelers Tom Wilkinson en Sissy Spacek kregen de acteursprijzen en de film, een drama over hoe een in New England wonend paar in het reine probeert te komen met de moord op hun zoon, werd door de Critics uitgeroepen tot het beste debuut.
De andere prijzen gingen naar acteur Steve Buscemi (bijrol in 'Ghost World'), de Franse documentaire film 'Les glaneurs et la glaneuse' van Agnes Varda (non-fictie) en de animatiefilm 'Waking Life' (die het verrassenderwijs haalde van 'Shrek').
Het 'award season' was vorige week ingezet door de National Board of Review, die er een geheel andere keuze op nahield. Zo riep de NBR de musical 'Moulin Rouge' tot film van het jaar uit. Een en ander belooft vuurwerk voor de Oscarnominaties.