picture of Novemberprogramma universitaire filmclub Film-Plateau


Ook het novemberprogramma is gevuld met interessante werken uit de recente en minder recente filmgeschiedenis.

De twee thema's van dit filmseizoen "Film Noir" en "Meetbare ruimten in de film" staan ook nu centraal in de selectie van de voorstellingen.



Programma november 2001:



Cul-de-sac
(dinsdag 6 november - 20.00u)
GB 1966 - zwart-wit - 107'
Regie Roman Polanski
Vertolking Donald Pleasence (George), Françoise Dorleac (Teresa), Lionel Stander (Richard) en Jack MacGowran (Albert)

Deze derde film van Roman Polanski is een stilistische zwarte komedie geschreven door Polanski en Gerald Brach. Duidelijk beïnvloed door de werken van Samuel Beckett en Harold Pinter toont Cul-de-sac de waanzin van ons allemaal. Belangrijke thema's zoals seksuele perversie, vernedering, angst en corruptie vinden we ook hier - zoals in de andere films van Polanski - terug. In Cul-de-sac zijn de personages veroordeeld tot proximiteit in isolement wat het tot een ware nachtmerrie maakt. De notie van claustrofobische isolatie wordt op een zeer donkere en pessimistische manier in beeld gebracht. Deze film die men kan lezen als een onderzoek naar de relatie tussen het individu en zijn of haar omgeving is doordrongen van zwarte humor, groteske karakterisering en surrealistische elementen. Een schitterende studie in de neurose waarbij de thrillerkenmerken op hun kop worden gezet. (SVB)



Berlin: Die Sinfonie Der Grosstadt
(donderdag 8 november - 20.00u)
Duitsland 1927 - zwart-wit - 53'
Regie Walther Ruttmann

De voorstelling wordt voorafgegaan door een lezing (15.30u tot 17.00u) door Peter Bosma (Nederlandse filmkenner en -wetenschapper). Info: 09 264 36 54


Een must voor Berlijn-liefhebbers. De film geeft een beeld van een verdwenen Berlijn. Niet dat er direct veel herkenbare stadsgezichten in de film te bewonderen zijn: geen Brandenburger Tor, geen Unter den Linden, geen Altes Museum. Wel mensen in de stad met hun dagdagelijkse activiteiten beeldend gecomponeerd. Niet toevallig heeft Ruttmann een achtergrond in abstracte animatiefilms gebruikt. Sociale thema's zoals de tegenstelling tussen rijk en arm komen aan bod maar het eigenlijke thema is het levensritme van de gehele stad, uitgebeeld in een esthetische, ritmische compositie. (HF)




Sous les toits de Paris
(dinsdag 13 november - 20.00u)
Frankrijk 1930 - zwart-wit - 96'
Regie René Clair
Vertolking Albert Prejean (Albert), Pola Illery (Pola), Edmond T. Greville (Louis), Gaston Modot (Fred), Paul Olivier

In een volksbuurt van Parijs in 1930 ontmoeten Albert, een straatzanger, en zijn vriend Louis een jonge Roemeense vrouw, Pola. Albert wordt verliefd op Pola maar wordt per vergissing gearresteerd voor diefstal en opgesloten in de gevangenis. Wanneer hij de gevangenis verlaat is hij furieus wanneer hij merkt dat Pola haar interesse verlegd heeft naar Louis … De plot is niet ambitieus maar René Clair maakt er toch iets bijzonder van door een combinatie van indrukwekkende sets en ingenieus camerawerk. Sous les toits de Paris was één van de succesvolste vroege geluidfilms. Hij toont een geromantiseerd, poëtisch-realistisch beeld van de Parijse volksbuurt. (HF)



The Maltese Falcon
(dinsdag 20 november - 20.00u)
USA 1941 - zwart-wit - 120'
Regie John Huston
Vertolking Humphrey Bogart (Sam Spade), Mary Astor (Mrs O'Shaughnessy), Gladys George (Iva Archer), Peter Lorre (Joel Cairo), Walter Huston (Cap. Jacobi)

Lezing en inleiding door Roel Vande Winkel (18.00u tot 19.30u).

Een hardgekookte privé-detective raakt in opdracht van een femme fatale verwikkeld in een geheimzinnige geschiedenis. Op de hielen gezeten door de politie tracht hij het mysterie op te lossen… Scenarist John Huston leverde met zijn regiedebuut, een verfilming van Dashiel Hammet's detectiveroman, een film noir klassieker af. Sterker nog, voor velen markeert The Maltese Falcon het begin van het genre zelf. Huston tekende later nog voor andere noir classics (Key Largo en The Asphalt Jungle) maar bewees ondermeer met The Misfits (western) en Prizzi's Honor (cynische humor met dochter Anjelica Huston) een veel ruimer palet te hebben. (RVdW)



Het grote ongeduld
(woensdag 21 november - 19.00u)

10 jaar Het Grote Ongeduld, georganiseerd door de dienst Kultuur van de VUB.

Tien jaar lang al, brengen de organisatoren de eindwerken van de Vlaamse en Waalse audiovisuele hogescholen. Zij zijn niet weinig trots dat dit de laatste jaren gebeurt in samenwerking met alle Belgische filmscholen.

Korte fictiefilms, animatiefilms en documentaires van de jaarlijkse nieuwe lichting worden op dit festival aan het grote publiek getoond.

Het is een unieke gelegenheid om een indruk op te doen van hoe deze studenten door een feilloze beheersing van de techniek, de creativiteit de vrije loop laten. Via de beeldtaal wordt de kersverse en talentrijke video- en filmmakers een kans geboden om hun eerste producties voor te stellen aan een ruim en geïnteresseerd publiek.



Mon Oncle
(donderdag 22 november - 20.00u)
Frankrijk 1958 - kleur - 110'
Regie Jacques Tati
Vertolking Jacques Tati, Alain Bécourd, Adrienne Cervantie, Jean-Pierre Zola, Betty Schneider, Dominique Marie, Lucien Frégis, Denise Peronne

Lezing en inleiding door Steven Jacobs (architectuur-wetenschapper, RUG Ghent Urban Studies Team) (15.30u tot 17.00u, zie ook lezing over Tati op 29 november) Info: 09 264 36 54.

Tati's lieflijke alter ego, Mr. Hulot, in zijn tweede grote rol als klungel tegen de modernisatie, na Les vacances de Mr. Hulot (1953). Mon oncle is een film over tegenstelling avant-la-lettre. Hulot's gadgetlievende zuster woont in een volautomatisch huis, compleet met steriele tuin. Haar zoontje Gérard leeft daar op een al even steriele manier. Gelukkig is er nog Mr. Hulot om hun plasic leventje te verstoren, met zijn legendarisch geworden flair der mislukking. Door velen geprezen als Tati's beste film, deelt Mon oncle met Réne Clair's A nous la liberté en Chaplin's Modern Times, op meesterlijke wijze de klassieke komische, satirische visie op de 20ste-eeuwse technologie. (HDB)



Shadow of a Doubt
(dinsdag 27 november - 20.00u)
USA 1943 - zwart-wit - 108'
Regie Alfred Hitchcock
Vertolking Joseph Cotten, Teresa Wright, MacDonald Carey, Patricia Collinge en Henry Travers

Lezing en inleiding door Sofie van Bauwel (18.00u tot 19.30u).

Met dit vroeg Hollywoodiaans meesterwerk brengt Hitchcock op een schitterende manier de gespletenheid van identiteiten van personages in beeld. Deze thriller/film noir toont o.a. door location shooting hoe het kwade huist in de 'normale' en 'veilige' ruimte van de Amerikaanse middenklasse in een klein dorp. Een man (Uncle Charlie) die rijke weduwen misbruikt en vermoordt, gaat op visite bij zijn zus en haar gezin. Hij charmeert iedereen, maar zijn jonge nicht ontdekt de waarheid. Shadow of a Doubt is een prachtige illustratie van hoe er in een filmtekst gebruik kan worden gemaakt van points of view. We zien hoe de kennis van de kijker via Uncle Charlie's point of view gereduceerd wordt. De narratie is dan ook restrictief en potentieel subjectief via optical point of view shots. Het is vooral de visuele textuur van de film die Shadow of a Doubt tot één van Hitchcock's meesterwerken maakt. (SVB)



Les demoiselles de Rochefort
(donderdag 29 november - 20.00u)
Frankrijk 1967 - kleur - 120'
Regie Jacques Demy
Vertolking Catherine Deneuve (Delphine), Françoise Dorléac (Solange), Danielle Darrieux (Yvonne), Michel Piccoli (Simon Dame), Jacques Perrin (Maxence), Gene Kelly

Lezing over Jacques Tati door Hans Foncke (architectuur-wetenschapper, St. Lucas en RUG) (15.30u tot 17.00u). Info: 09 264 36 54.

Met deze film maakt Jacques Demy een Europese interpretatie van de Amerikaanse musical. De tweelingzussen Delphine en Solange (gespeeld door de zussen Catherine Deneuve en Françoise Dorléac) dromen elk van hun ideale liefde en van een zang- en danscarrière in Parijs. Elders dromen twee mannen van hun ideale vrouw. Ze ontmoeten elkaar. De vonk slaat over. En dan duurt het nog een hele film eer het onvermijdelijke gebeurt: de geliefden worden herenigd. Het geluk woont vlak achter de hoek maar we missen het - ongeweten - telkens op een haar. (HF)



Praktisch:

Vertoningen elke dinsdag-, en donderdagavond om 20u, tenzij anders vermeld.
De kassa gaat een half uur voor de aanvang van de vertoning open.
Kinderen onder de zestien jaar niet toegelaten, tenzij anders vermeld.
Er zijn aangepaste plaatsen voor rolstoelgebruikers.

Prijzen aan de kassa
· 153 BEF (3,8 EUR) (100 BEF (2,5 EUR) in voorverkoop)
· 100 BEF (2,5 EUR) voor studenten, werklozen en 65+; er worden geen andere kortingen toegestaan
· Cultuurcheques van de Stad Gent worden aanvaard

De voorverkoop gebeurt uitsluitend aan de kassa van Film-Plateau op de avonden van de voorstellingen (19.30u tot 20.00u, iedere eerste dinsdag van de maand is de kassa open vanaf 19.00u).

Lidmaatschap (1 jaar geldig) 100 BEF (2,5 EUR) (enkel in te schrijven aan de kassa). Leden krijgen het programma gratis toegezonden. Eenmaal per jaar wordt voor de leden een speciale voorstelling georganiseerd.



Info:

Film-Plateau
Paddenhoek 3
9000 Gent
Tel. 09 264 38 72 (geen telefonische reservatie)
Fax 09 264 41 96