picture of Out Of Africa


Een zonsondergang, in de verte de beeltenis van een man gevolgd door de stem van een vrouw met een ietwat vreemd accent. Zo opent “Out Of Africa” (1985). De film wordt omschreven als een van de grotere romantische verhalen in de filmwereld. Lang dat is de film zeker. Groot iets minder, want doorheen de jaren hebben hoofdrolspelers Meryl Streep en Robert Redford wat van hun magie verloren. Desondanks mag Sydney Pollack tevreden zijn. “Out Of Africa” ging indertijd (al dan niet terecht) aan de haal met zeven Oscars.

De Deense Karen Blixen (Meryl Streep) vreest voor haar toekomst en denkt dat ze in de vergetelheid zal belanden. Eenzaam en alleen. Zo ver komt het gelukkig niet want ze trouwt met de broer van haar minnaar Bror (Klaus Maria Brandauer). Weliswaar om de verkeerde reden: geld. De twee trekken naar Kenia, maar in plaats van de traditionele veestapel te runnen verkiezen ze de moeilijke weg: die van een koffieplantage. Terwijl manlief gaat jagen, zowel op wilde dieren als op vrouwen, runt zij de zaak. Karen raakt gefascineerd door het land en de bewoners en verliest tevens haar hart aan Denys (Robert Redford), een jager die haar de mooiste plekjes van Kenia laat zien.

“Out Of Africa" staat voor romantiek, natuurbeelden en idyllische muziek. Voor filmcomponist John Barry is het beeld van de vrouw op de trein de springplank geweest voor zijn muziek. Dat moment geeft weer waar het om draait: dromen van een plaats ver weg van alles wat we kennen. Datzelfde motief gebruikt hij op gelijkaardige momenten zoals de vliegreis van Karen en Denys. Het is tijdens deze vlucht dat je de mooiste shots uit de film ziet en waarin Barry’s muziek helemaal tot zijn recht komt. Later herneemt Barry trouwens deze score voor “Dances With Wolves”, wat hem weer een Oscar oplevert.

Meryl Streep en Robert Redford zijn twee gerespecteerde en gewaardeerde acteurs in Hollywoord. De twee samen in een film moest er dan ook wel eens van komen. Toch kan je van echt vuurwerk niet spreken. Daar zit vooral de setting en tijdsgeest voor iets tussen. Het is mooi, maar meer niet. Wie Meryl Streep echt verliefd wil zien, die kijkt beter naar “The Bridges Of Madison County”. De relatie tussen Karen en Denys is vrij ambigue. Karen wil stabiliteit, zekerheid en vooral aanwezigheid. Dat toonde ze reeds toen ze op haar eentje Bror achterna reisde tijdens de oorlogsjaren. Denys wil zich gerust engageren maar heeft nood aan persoonlijke vrijheid. Waarop zij hard reageert dat er in zijn wereld geen liefde bestaat. Terwijl voor hem liefde niet iets is dat je elke vijf minuten moet bewijzen. Een mooie gedachte waar we zelf kunnen achterstaan. De documentaire van 50 minuten levert nog wel wat interessant achtergrondmateriaal op, maar qua extra’s mocht het gerust iets meer zijn.

De extra’s:

- Filmcommentaar Sydney Pollack
- Documentaire Song Of Africa (50 min.)
- Trailer