picture of Tentoonstelling "Re-Entry" in Galerie Kunst-Zicht


De titel van de tentoonstelling is ontleend aan de systeemtheorie van Niklas Luhmann, en verwijst naar een element dat kan worden teruggevonden in het werk van alle vier de kunstenaars. Zowel Pieter Bauters, Andries Desmet, Gus Neirynck als Bruno Vandenberghe, gebruiken ‘het systeem’ of reflecteren er op een of andere manier over.

Het meest expliciet wordt dit geformuleerd door Pieter Bauters. Zijn semi-abstracte muurschilderingen laten zich bedrieglijk gemakkelijk lezen als abstracte patronen van lijnen en knooppunten, terwijl het feitelijk gaat om geobjectiveerde en uitgepuurde representaties van maatschappelijke systemen: netwerken van normen en waarden die weliswaar ten opzichte van elkaar voortdurend verschuiven, maar in hun dynamische juxtapositie elkaar instandhouden, bevestigen en stabiliseren.

Even systematisch, maar een stuk hermetischer, is het werk van Bruno Vandenberghe. Als een echte alchemist mengt hij elementen die hij heeft ontleend aan diverse ‘codes’, behorende tot de wereld van de wetenschap, het Griekse of fonetische alfabet (zelfs de speciale notatietechniek van jazzmuzikant Anthony Braxton ‘interpreteert’ hij), om zo te komen tot zijn eigen ‘universeel systeem’.

Gus Neirynck is dan weer gefascineerd door de wereld van de mier. Zijn schilderijen, all-overpatronen van gestempelde gestileerde mieren, laten zich lezen als (opnieuw semi-abstracte) representaties van sterk gestructureerde, gesystematiseerde samenlevingen waarin het uniforme de boventoon voert en het individuele vertrappeld dreigt te worden. Eén artistieke mier, en de perfectie van het rijk dreigt te imploderen.

Het meest subjectief en/of associatief gaat het er bij het – opnieuw semi-abstracte – fotowerk van Andries Desmet aan toe. Wat belangrijk is voor hem, is het moment waarop de koppeling wordt gemaakt tussen verdwaalde beelden, die zich als het ware opdringen, en sluimerende herinneringen, die zich maar moeilijk, en zeker niet bewust, laten vangen. Felrode beelden, want sterk emotioneel gekleurd, fragmentarisch geplaatst, want echt en dus niet te vatten.

Praktisch: De tentoonstelling is te bezichtigen van 1 tot en met 13 juni, op dinsdag, woensdag en donderdag, van 11.00u tot 15.00u, en op afspraak.

Plaats: Galerie Kunst-Zicht, Resto RUG, Overpoortstraat, 9000 Gent.