picture of The Aviator


In “Titanic” roept hij zichzelf uit tot “king of the world”. Voor zijn tweede samenwerking met Martin Scorsese (na “Gangs Of New York”) ontpopt Leonardo DiCaprio zich tot alleenheerser van het luchtruim. Beide creatievelingen kunnen duidelijk met elkaar opschieten. Hun derde gezamenlijk project heet “The Departed”, een remake van het sterke “Infernal Affairs” (2002). Op hun agenda staat daarnaast ook nog de verfilming van "The Rise of Theodore Roosevelt" naar een boek van Edmund Morris. Ondertussen ziet Leonardo alles en iedereen nog eens vliegen dankzij de dvd van “The Aviator”.

Howard Hughes (Leonardo Dicaprio) is een man met vele plannen en vele dromen. Op piepjonge leeftijd waagt hij zijn kans als filmregisseur. Veel geloofwaardigheid van zowel zijn cast, crew als van de concurrentie krijgt hij niet. Hughes is echter vastberaden en wil bewijzen dat hij meer is dan enkel een snotaap met heel veel geld. De opnames van zijn film “Hell’s Angels” (1930) verlopen even chaotisch als Hughes’ liefdesleven. Hij stort zich ook op zijn derde passie: vliegtuigen. De Amerikaan wil geschiedenis ingaan als de snelste man op aarde. Aan al deze plannen en dromen hangt natuurlijk ook een prijskaartje. Hughes raakt meer en meer geobsedeerd. Die obsessie drijft hem tot de rand van de waanzin én er zelfs over.

Dat Martin Scorsese al veel langer een Oscar verdient, dat staat buiten kijf. Of hij deze verdiende op basis van “The Aviator” daarover kunnen we wel discussiëren. Voor de ene is het een prachtige verfilming, voor de andere is het een schouwspel dat eindeloos lang duurt. Ik behoor tot die laatste groep. Leonardo is goed als de man die risico’s neemt en die niet altijd de gevolgen daarvan kan inschatten. Dat blijkt uit een spectaculaire scène die hem voor de rest van zijn leven tekent. Maar ik was niet compleet in de ban van Leonardo’s vertolking. Wat toch wel een cruciaal element is aangezien hij de hoofdrol speelt. De film bevat ook teveel dode momenten en overbodige scènes. Op die momenten merk je dat Scorsese het enigma die Howard Hughes is niet kan ontrafelen. Ongetwijfeld heeft hij de meest interessante periode uit diens leven verteld. Maar het valt op dat Scorsese eindigt met een positieve noot terwijl Hughes een minder glorieuze dood stierf. Ook de extra’s op de dvd laten het afweten. De documentaire mist de noodzakelijke elementen die zorgen dat je blijft kijken en luisteren. Dat het beter kan, dat stel ik vast met de documentaire voor de 10-jarige verjaardag van “Casino” (1995), ook een film van Scorsese die je ook op dvd kunt vinden.

Gelukkig worden zowel het oog als oor verwend. Het oog mag kijken naar Hughes’ harem. Daartoe behoorden schoonheden zoals Ava Garner (Kate Beckinsale), Jean Harlow (Gwen Stefani) en Katharine Hepburn. De rol van Katharine is weggelegd voor de talentvolle Cate Blanchett. Ze ging heel terecht lopen met de Oscar van beste vrouwelijke bijrol. Met haar Katharine (gekenmerkt door een opvallend accent) speelt ze iedereen van het scherm, zelfs Leonardo. Let maar eens op de golfscène tussen haar en Howard (en let eveneens op het kleurgebruik). “I sweat, and you're deaf. Aren't we a fine pair of misfits?” Zo vat ze zichzelf en hem samen. Nadat haar affaire met Howard stopt laat ze een leegte achter die geen enkele andere actrice kan opvullen. Jouw oor wordt dan weer verwend door de opvallende muziek van Howard Shore (“The Lord Of The Rings”). We mogen zelfs even chauvinistisch zijn, want die muziek wordt gespeeld door ons eigen Vlaams Radio Orkest. Zoals vaker het geval is, krijgt iemand pas na zijn dood de nodige erkenning die hij verdient. Laten we hopen dat Martin Scorsese een uitzondering wordt en toch eens die Oscar van beste regisseur in handen mag nemen.

De extra’s:
- Documentary: The Mysterious Howard Hughes (43 min.)
- Behind The Scenes (22 min.)
- The Magic Trailer Editor
- Max Factor: Age Of Glamour (6, 38 min.)
- Liner Notes
- Photo Gallery
- Interviews
- Trailer
- Tv-spots