picture of The Clearing


Wayne Hayes (Robert Redford) vertrekt zoals elke ochtend naar zijn werk. Zijn vrouw Eileen (Helen Mirren) verwacht hem ’s avonds op tijd thuis, want ze hebben bezoek. Wayne stuurt echter zijn kat. Waarschijnlijk heeft hij weer eens moeten overwerken. Maar als Wayne niets heeft laten weten en niemand uit zijn directe omgeving weet waar hij is, belt Eileen de politie. Al vlug blijkt dat Wayne is ontvoerd. Eileen moet samen met haar kinderen en de politie wachten tot de ontvoerder Arnold Mack (William Dafoe) iets van zich laten horen.

Of het publiek massaal naar deze film gaat kijken, betwijfel ik sterk. Daarvoor gebeurt er te weinig. Heel veel elementen ontbreken die je in een doorsnee kidnapfilm verwacht. Erg is dat niet, alleen moet het alternatief wat wordt aangeboden sterk genoeg zijn. Hier is dat niet het geval. “The Clearing” is een film waar de personages centraal staan. Alleen kunnen de acteurs de film niet dragen. Het acteerwerk is prima, zelfs van Williams Dafoe die niet tot mijn favoriete acteurs behoort. Er zijn voldoende boeiende scènes vooral die tussen Redford en Dafoe waar ze praten over de gewone dingen in het leven. Maar het tempo ligt net iets te laag waardoor de film zich voortsleept. En dat is nooit goed.

Regisseur Pieter Jan Brugge werkte voordien mee als producent van films zoals “The Insider” en “Heat”. Toch grote titels waar de man voldoende ervaring heeft kunnen opdoen. Hetzelfde kunnen we zeggen van Craig Armstrong. Zijn naam blijft nog niet direct hangen in de wereld van filmcomponisten. Al heeft Armstrong reeds prima materiaal afgeleverd voor “Moulin Rouge”, “The Quiet American” en “The Bone Collector”.

Net zoals de film is ook de score van “The Clearing” atypisch. Er zijn weinig of geen up-tempo spanningselementen. Integendeel. Centraal staat de piano. Die moet zoals in het hoofdthema vooral de warmte en de huiselijkheid weergeven van het gezin dat door de ontvoering is ontwricht. Hier en daar maakt hij gebruik van elektronische samples die vooral dan een versnelling in het tempo weergeven. Voorbeelden daar van zijn “She’s On The Move” en “I Love Him And She Admires Him”. Gelukkig brengt hij meer ritme in zijn score zonder dat die uit de toon valt met de andere nummers. Al bij al een te rustige film met een al even rustige soundtrack. Oh, en wie de film nog niet heeft gezien, die kijkt best niet naar de titels van de nummers, want die durven het een en ander prijsgeven. Wij hebben je gewaarschuwd.

1. The Clearing Main Theme Solo Violin (1:20)
2. Arnold Gets Dressed (1:23)
3. Arnold On His Way (1:47)
4. Wayne, Please Don’t Be Late (1:00)
5. Arnold Kidnaps Wayne (1:27)
6. The Clearing Main Theme Solo Piano (2:45)
7. The Journey Into The Forest (2:09)
8. A Cigarette Break (1:50)
9. Do You Know Louise Miller? (1:32)
10. Have Always Had That Mustache (2:24)
11. I Love My Wife (2:33)
12. Tim Yells At Fuller (2:22)
13. Wayne’s Cell Phone Rings (1:36)
14. I Love Him And She Admires Him (1:28)
15. At The Stream (5:43)
16. It’s Blood (1:48)
17. Wayne Makes A Run For It (2:09)
18. She’s On The Move (2:53)
19. Stop Here Please (0:53)
20. You Need A Sign Of Life (5:38)
21. Don’t Forget The Trash (1:43)
22. The Interrogation (1:45)
23. Wayne’s Murder (0:45)
24. I Have Everything I Need (3:14)
25. The Clearing Main Theme Orchestral Version (3:08)