picture of The Five Obstructions


In 1967 maakt Jorgen Leth de 12 minuten durende film “The Perfect Human” dat een blik werpt op het gewone leven. De bekende Deen Lars Von Trier (“Dogville”) bekijkt het stukje cinema wel 20 keer op een dag. Beide heren slaan vervolgens de handen in elkaar. Volgens hun eigen richtlijnen, maar vooral op basis van Von Triers vijf geboden, maken ze de film opnieuw. Het resultaat duurt deze keer 100 minuten en kan je voortaan bekijken op dvd zoveel keer je zelf wilt.

Dat Von Trier niet je doordeweekse filmmaker is, is al langer geweten. Het conventionele gaat hij uit de weg zelfs als het gaat over een film waarvan hij houdt. “The Perfect Human” is zijn little gem dat de twee, maar vooral Von Trier, in “The Five Obstructions” wil vernietigen. Net die vernietigingsdrang dwingt beide heren tot creatieve bokkensprongen. Zelfs hun eigen haat voor cartoons gaan ze niet uit de weg.

Von Trier ontpopt zich in deze documentaire als een heuse dictator. Hij legt Leth allerlei regels op zoals dat elke take uit 12 frames moet bestaan en er geen sets mogen gebruikt worden. Vervolgens haalt Von Trier als verteller zwaar uit naar zijn idool wanneer hij die regels negeert. Het is begrijpelijk dat zangeres Björk haast ten onder ging tijdens het maken van “Dancer In The Dark” (2000) Leth maakt zich minder druk. Hij geniet gewoon van het creatieve proces en de uitdagingen die het met zich meebrengt. Bestaande regels kan je overtreden, gebruiken of misbruiken en daaruit haal je dan weer voordelen. De opgelegde regels brengen Leth naar Cuba, Bombay en zelfs naar Brussel.