picture of The Incredibles


De makers van “Finding Nemo” doen het opnieuw. Met “The Incredibles” leveren Pixar Animation Studios en Walt Disney Pictures terug een animatiefilm af waar je u tegen zegt. Het is puur amusement van de bovenste plank. De film brengt het klein kind in mij boven, en dat is altijd een goed teken. De animatiebeelden zijn ongelofelijk goed. De personages hebben allemaal een sterke basis waarmee iedereen zich kan identificeren. Het verhaal is zoals het moet zijn: fun. En daarvoor gaan we toch met ons allen naar de bioscoop.

In de jaren ’60 worden superhelden op handen gedragen. Mister Incredible (Craig T. Nelson) en zijn soortgenoten zoals Elastigirl (Helen Hunt) en Frozone (Samuel L. Jackson) redden de wereld van gespuis en andere slechte invloeden. Maar zoals bij de X-Men komt er een moment waarop de gewone mens hun redders en beschermers de rug toekeert. Exit Mr. Incredible. Voortaan slijt hij zijn dagen als een doodgewone huisvader en verdient hij zijn brood op een minder glorieuze manier. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Stiekem droomt Mr. Incredible van een comeback. Die kans wordt hem aangeboden door de geheimzinnige Mirage (Elizabeth Peña). Buiten het medeweten van zijn vrouw en kinderen trek hij een gloednieuw pak aan en is hij klaar voor de strijd.

De relatief onbekende Michael Giacchino componeert de muziek. Onbekend op het vlak van films, maar het is wel iemand die zijn naam heeft gemaakt als componist bij videogames zoals “Medal Of Honor” en de televisieserie “Alias”. Voor “The Incredibles” valt het direct op hoe dicht zijn score aanleunt bij de James Bond-muziek uit de jaren ‘60. Dat ligt natuurlijk aan het onderwerp van de film en de hele sfeer waarin het verhaal zich afspeelt. De score doet vooral denken aan de muziek die John Barry componeerde voor “Thunderball” (1965). Hoe meer je naar de soundtrack luistert hoe meer raakpunten en gelijkenissen je ontdekt. Als voorbeeld verwijzen we naar Giacchino’s “Bob vs The Omnidroid”, “Kronos Unveiled” of “New And Improved” en Barry’s “Bond With S.P.E.C.T.R.E. Frogmen” of “Light Out For Paula” uit “Thunderball” die je kan vinden op de dubbel verzamel-cd “The Best Of James Bond 30th Anniversary Limited Edition”.

Je mag gerust zeggen dat Giacchino een geslaagd eerbetoon brengt aan Barry. Beiden heren geven het exotisch tintje van hun respectievelijke film muzikaal weer door een pak blazers, harpen, saxofoons, subtiel slagwerk en de welgekomen big band. Zo produceren ze vooral een jazzy sound. De muziek voor “The Incredibles” klinkt even avontuurlijk als de prachtige animatiebeelden. Het opnemen van de muziek was zelf ook een avontuur. Zo werd de score analoog opgenomen, met alle instrumenten samen, zonder dat er achteraf iets aan werd toegevoegd.

Misschien dat Michael Giacchino met deze score zijn visitekaartje wil afgeven aan de Bond-producers in de hoop dat hij de volgende Bond-film mag scoren. Maar voor zover ik weet zit David Arnold nog niet op de wip. Maar wie niet waagt niet wint natuurlijk. Hou je van de film dan hou je zeker van deze score. Dat het publiek van de film houdt bewijst alvast de opbrengst van 200 miljoen dollar in Amerika alleen. We maken ons ondertussen klaar voor de sequel.


1. The Glory Days (3:32)
2. Mr. Huph Will See You Now (1:35)
3. Adventure Calling (2:23)
4. Bob vs. The Omnidroid (2:53)
5. Lava in the Afternoon (1:29)
6. Life's Incredible Again (1:24)
7. Off to Work (1:59)
8. New and Improved (2:15)
9. Kronos Unveiled (3:16)
10. Marital Rescue (2:19)
11. Missile Lock (2:07)
12. Lithe or Death (3:24)
13. 100 Mile Dash (3:07)
14. A Whole Family of Supers (3:27)
15. Escaping Nomanisan (1:45)
16. Road Trip! (2:27)
17. Saving Metroville (5:03)
18. The New Babysitter (3:26)
19. The Incredits (7:23)