picture of The Sublime was yesterday! - Part III


Je bent er misschien al eens voorbij gewandeld of gefietst. Middenin het commerciële centrum in Gent, op de Kalandeberg beschikt de Universiteit over een tentoonstellingsruimte. Tot 25 maart stellen Anton Cotteleer en Pieter Vermeersch daar tentoon.

Cotteleer, meester in de beeldhouwkunst, studeerde in 2000 af aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij werkte mee aan vele groepstentoonstellingen en solotentoonstellingen in Lier, Antwerpen en Gent.
Vermeersch is meer bezig met schilderkunst in een architecturale context. Hij werkt internationaler, hij stelde bijvoorbeeld al tentoon in Mexico City en enkele van zijn werken zijn momenteel te bekijken in Madrid.

De werken die ze op de Kalandeberg tentoonstellen kaderen in het project ‘The sublime was yesterday’, een initiatief van Galerie Kunst-Zicht, dat al aan zijn derde deel toe is.

Wanneer je de galerie binnenwandelt krijgt je twee kunstwerken te zien. Een levensgrote constructie met spiegels en een houten wand beplakt met een vloerkleed waarop enkele opgezette eekhoorntjes bevestigd zijn. Van een objectieve beschrijving gesproken.
Maar meer wordt ook niet aangereikt, geen mooi foldertje, geen tekstje waarin je de interpretatie van het kunstwerk op een dienblaadje krijgt voorgeschoteld.

Guy Bovyn, de artiestiek verantwoordelijke van Galerie Kunst-Zicht gaf ons tekst en uitleg. Hij verdiept zich in de samenwerking tussen de kunstenaar en de kunsthistorici/de academici. De abstracte vormen en de narratieve elementen. Om het extreem te stellen: de doeners en de denkers.

Het niet ter beschikking stellen van een publieksfolder is een bewuste keuze, het is een niet-talig statement waarmee Guy Bovyn de visie op publiekswerking in vraag wil stellen.
Galerie Kunst-Zicht en dus ook Bovyn zien dat de wereld van de kunstwetenschapper en de kunstenaar steeds meer uit elkaar lijken te groeien. Het beeld van de kunstenaar in zijn atelier en de historicus achter zijn peeceetje leek de norm te worden. Een vroeger project dat de samenwerking tussen deze twee wilde stimuleren wordt nu opengetrokken en zelfs internationaal aangepakt. Internationaal in de zin dat kunstenaars die worden uitgenodigd zelf internationaal actief zijn en een vrij uitgebreid parcours achter de rug hebben. Om een voorbeeld te geven: een Vlaams kunstenaar die afstudeert aan een Hogeschoolacademie of St.-Lucasacademie volgt een postuniversitaire opleiding aan het HISK (de bama-hervormingen hé Brecht) en daarna naar Amsterdam trekt om daar nog eens een voortgezette opleiding te volgen.

In dit toch wel nobele initiatief spelen zowel de kunstenaars als het hele project erachter de hoofdrol. Het loont dus zeker de moeite een kijkje te nemen in de Galerie op de Kalandeberg en aan de Resto in de Overpoort waar Robin Vermeersch in het kader van hetzelfde project zijn ‘Venster op de Wereld’ toont.

En dan nog een kleine oproep: Kunst-Zicht staat altijd open, en is zelfs op zoek naar de inbreng van niet-kunstwetenschappers, bijvoorbeeld mensen uit de ‘literaire’ hoek om teksten te schrijven.
Ik zou zeggen, voel je je geroepen, aarzel niet. Mailen kan naar kunstzicht@rug.ac.be

De tentoonstelling is dus nog te bezichtigen tot 25 maart, elke weekdag van 14 tot 18 uur in de Tijdelijke Kunst-Zone, Kalandeberg 7.



Sarah De Hert
redactie CaféCivilisé
sarahdh@urgent.fm