picture of THX 1138


Graag willen we nu jouw aandacht vestigen op "THX 1138" een film van de man die ons later “Star Wars” zou schenken. Zelf noemt George Lucas het geen film over de toekomst. Het is een parabel over de levenswijze van de jaren ’70. Als je de film vandaag bekijkt dan leg je automatisch een link naar andere films. De witte look doet denken aan “A Clockwork Orange”, bepaalde elementen en hersenspinsels vinden we terug in “The Matrix” en zelfs Big Brother.

George Lucas neemt ons mee naar een futuristische wereld. THX 1138 (Robert Duvall) is een inwoner, zeg maar een gevangene, van een samenleving diep onder de grond die wordt gedomineerd en gecontroleerd door machines en medicijnen. Er zijn pillen voor elke minuut van de dag, voor elke emotie, voor elke prikkel. THX 1138 stopt met het nemen van die pillen en heeft daardoor als het ware het licht gezien. Hij wil vluchten, liefst met LUH 3417 (Maggie McOmie) waarmee hij een speciale band heeft. Wat zijn relatie omvat met SEN 5241 (Donald Pleasence) is onduidelijk. Je kunt immers niet zomaar iedereen vertrouwen. En willen vluchten is natuurlijk nog iets anders dan kunnen vluchten.

THX 1138, LUH 3417 en SEN 5241. Het zijn geen alledaagse namen. Ik zou mijn kinderen toch niet kunnen reduceren tot een paar cijfers en letters, hoe origineel het ook mag klinken.“THX 1138” is gebaseerd op een kortfilm die Lucas draaide tijdens zijn studies. Met die kortfilm deed de jonge cineast wat hij moest doen: opvallen. Daardoor mag Lucas zich tot de groep rekenen van filmmakers wiens naam iedereen kent zoals Francis Ford Coppola, Steven Spielberg en Robert Altman. Met een budget van 777.777 dollar maakte Lucas er een volwaardige langspeelfilm van “THX 1138”. Alleen was de filmstudio Warner Bros. niet tevreden met het eindresultaat. De film kwam zonder veel publiciteit in de zalen en verdween ook zonder veel centen.

Met de ontwikkeling van de dvd en de man die George Lucas is, lijkt het logisch dat zijn eerste film ook op dvd wordt uitgebracht. Deze film toont dat de jonge George Lucas zonder overdreven speciale effecten (er was gewoon geen geld voor) tegelijk een futuristische en realistische film kan draaien. Zijn kijk op het materialisme zoals kopen en blijven kopen om gelukkig te zijn of gelukkig te worden, bevat een grond van waarheid want geluk is geen commercieel goed dat je zomaar kunt kopen. Ook de martelscène heeft iets beklemmend. Elke slag wordt herleid tot een nummer. Het versterkt samen met uitspraken zoals “Wees efficiënt, wees gelukkig”, nog meer de onpersoonlijke kijk op de mens als individu en het leven. Het Big Brother-gevoel is nooit veraf. Alleen zijn de hoofdpersonages en het verhaal stukken boeiender dan hetgeen we op televisie zagen. Hoor ik daar de Big Brother-fans op hun klavier tokkelen voor wat sappige commentaar...

De extra’s:

- Audio commentaar George Lucas en Walter Murch
- Noise track
- Master Sessions met Walter Murch
- A Legacy Of Filmmakers: -The Early Years Of American Zoetrope
(63 min.)
- Artifact From The Future: The Making Of THX 1138 4EB (31 min.)
- Electronic Labyrinth THX 1138 4EB
- Bald
- Trailers