picture of Troy


Iedereen die een beetje van soundtracks houdt, die kent het verhaal van waarom James Horner op de credits staat van “Troy” en waarom we zijn muziek horen in die film, en niet die van Gabriel Yared. Maar voor zij die niet op de hoogte zijn, laten we kort nog even de hetze samenvatten.

Een jaar geleden begint Gabriel Yared (“The English Patient”) met zijn muziek voor “Troy”. Regisseur Wolfgang Peterson en de producenten zijn tevreden met het resultaat. Alleen omschrijft iemand in het testpubliek (films worden altijd getest om te zien of er iets beter kan) de score als ouderwets! En zonder pardon wordt de hele score naar de prullenmand verwezen. Binnengewandeld komt James Horner die binnen een maand of dertien dagen, naar gelang van wie het verhaal vertelt, een volledige score uit zijn mouw moet schudden. Ons maak je niet wijs dat één iemand uit een testpubliek zo een grote invloed kan hebben, zonder dat er al een zekere twijfel bestaat over de score. En een maand of dertien dagen is niet realistisch wil je een goede score afleveren, tenzij je gewoon iets uit je archief neemt en het hier en daar wat aanpast, wat Hans Zimmer en aanverwanten wel durven doen.

Hetze twee is dat Yared op zijn eigen website het voorval belicht en voor de fans fragmenten van zijn score aanbiedt. Ondertussen zijn die fragmenten, op vraag van de andere partij, van de website verdwenen. Maar wie weet vind je ze nog ergens op het internet. De fans hebben ook een petitie opgesteld met de eis dat Yareds volledige score op cd verschijnt, of ten minste via het internet gedownload kan worden. Wij hopen dat één van de twee realiteit wordt, want het moet gezegd worden dat de score van Yared beter klinkt dan die van Horner. Meteen voegen we daaraan toe dat terwijl de muziek van Horner totaal niet werkt in de film, de score nog redelijk verteerbaar is doorheen de stereoboxen. Het is vooral het nadrukkelijk gebruik van het klaaggezang van Tanja Tzarovska (dezelfde zangers die Yared gebruikt in zijn werk) dat Horner nekt. Het stoort in de film en het stoort op de soundtrack.

Het klinkt ook teveel op andere soundtracks zoals de score van “Gladiator” door Hans Zimmer maar die laatste kon ons wel op heel veel vlakken bekoren. Er zitten lange composities in maar het zijn vaak heel kleine stukjes muziek die het hem doen zoals de opbouw in “Troy” of het percussiewerk in "Achilles Leads The Myrmidons". Ook de andere actiescène "The Greek Army and It's Defeat" bevat sterk muzikaal werk, al doet het ons aanvankelijk denken aan Wojiech Kilars bijdrage voor “Bram Sokers Dracula”. Het beste nummer op de soundtrack is voor ons “The Trojans Attack” daarin brengt Horner de actie en de romantiek samen in een geheel.

We zijn natuurlijk ook enigszins verplicht de scores van beide componisten naast elkaar te leggen, ook al hebben we enkel fragmenten van Yared, maar die fragmenten zijn sterk. “Approach Of The Greeks” is gewoon hét soort van nummer dat je wilt horen bij aanvang van een gevecht. De zang stuwt de troepen vooruit en je voelt zo de actie opbouwen. Ook Yared gebruikt Tanja Tzarovska, weliswaar als volwaardige stem in zijn endcredits. Het is minder melodisch en catchy als “Remember”, maar met dat verschil dat we Tanja, met alle respect, ondertussen niet beu zijn gehoord zoals bij Horner.

James Horner heeft in het verleden al mooie muziek geschreven zoals “A Coward No More” uit “The Four Feathers”, “A Kaleidoscope of Mathematics” uit “A Beautiful Mind” of de hele score van “Glory”. Hij houdt tevens ook van themesongs en probeert sinds zijn overdonderend succes met “My Heart Will Go On” gezongen door Céline Dion voor de u wel bekende film “Titanic” opnieuw te scoren met een themalied. Voor “The Mask Of Zorro” probeerde hij dat met de ballade “I Want To Spend My Lifetime Loving You”. Het leverde hem en zangers Marc Anthony en Tina Arena een bescheiden hit op. Deze keer brengt hij Josh Groban en Tanja Tzarovska samen voor “Remember”. Het nummer klinkt zeker niet onbekend, want de melodie is gewoon dezelfde die al de hele soundtrack lang hoort, vooral in “Briseis and Achilles”, deze keer met tekst gezongen door Josh Groban. Groban is een prima zanger en deze muziekstijl ligt hem zonder twijfel, maar ergens wringt het. Het werkt niet zoals het zou moeten werken. De emotie klinkt fake. Of we met deze soundtrack het laatste hebben gehoord rond de muziek van “Troy” dat wachten we samen met jou af. We zetten alvast onze handtekening onder de petitie. Een dvd-uitgave waarop we zelf de muziek kunnen kiezen, lijkt ons ook best wat.

1. 3200 Years Ago (03:36)
2. Troy (05:01)
3. Achilles Leads the Myrmidons (08:30)
4. The Temple of Poseidon (03:28)
5. The Night Before (03:28)
6. The Greek Army and It's Defeat (09:38)
7. Briseis and Achilles (05:19)
8. The Trojans Attack (05:01)
9. Hector's Death (03:27)
10. The Wooden Horse and The Sacking of Troy (10:02)
11. Through the Fires, Achilles... and Immortality (13:27)
12. Remember Me (04:18) - Performed by Josh Groban with Tanja Tzarovska