picture of Walk On Water


Eyal (Lior Askenazi) behoort tot de Israëlische geheime dienst. Hij krijgt respect van zijn overste omdat hij het vuile werk opknapt. Ook zijn nieuwe opdracht is er zo één. Eyal moet Alfred Himmelman opsporen. Zoals de naam doet vermoeden heeft deze Duitser tijdens de oorlog onfrisse dingen uitgehaald met een groot aantal joden. Pia (Caroline Peters) en Axel (Knut Berger), de kleinkinderen van Himmelman, moeten Eyal tot bij zijn doelwit brengen. Hij wint het vertrouwen van de twee zodat het slechts een kwestie is van het juiste moment afwachten en toeslaan. Alleen ontstaat er tussen de drie een hechte band die het uitvoeren van de opdracht moeilijk(er) maakt.

Films over wraak nemen op (oorlogs)misdadigers, we hebben het allemaal al eerder gezien. Steven Spielberg doet het recent nog met “Munich” waarin Eric Bana de Palestijnse daders moet opsporen van de aanslag tijdens de Olympische Spelen van 1972. Verder heb je “Paradise Now” van Hany Abu-Assad over Palestijnse zelfmoordenaars. Eytan Fox maakt met “Walk On Water” gelukkig een film die meer omvat dan enkel en alleen wraak nemen op de daders. Het gaat eveneens over hoe de kijk van iemand op de wereld, de anderen en zichzelf verandert.

Onze hoofdrolspeler is zonder twijfel een moordenaar. Dat blijkt uit de openingsscène waarin hij zonder pardon een vader vermoordt in bijzijn van zijn gezin. Maar Eyal heeft ook een geweten en een verleden. Van in het begin wordt duidelijk gemaakt dat hij omwille van een persoonlijk verlies zichzelf niet meer is. De komst van Pia en Axel zijn aanvankelijk een zoveelste opdracht, maar geleidelijk aan vullen ze de leegte in zijn leven op. Ze leren hem het leven van een andere kant kennen.

De maker van “Yossie & Jagger” (2002) stopt bijvoorbeeld opnieuw een homoseksuele ondertoon in zijn film. Eyal heeft duidelijk stereotype vooroordelen over homoseksuelen. Je merkt hoe hij in het begin Axel mijdt en afkeurt omwille van zijn geaardheid en hoe dat verandert naarmate hij de persoon leert kennen. De ommekeer is er ook naar Pia toe. Ze is het kleinkind van een Duitse oorlogsmisdadiger, maar dat wil niet zeggen dat ze de daden van haar grootvader goedkeurt. Of dat zij ook de gevolgen van die daden moeten voelen.

“Walk On Water” is een film met inhoud. Je hoort het nooit luidop zeggen dat de Israëlieten zich al zestig jaar lang in de slachtofferrol duwen, en dat ter rechtvaardiging van hun wraakacties, al werd het door films zoals “Munich” en “Paradise Now” wel gefluisterd. De boodschappen die we vooral onthouden uit deze film is dat in theorie of volgens het geloof God beslist over leven en dood, maar dat in de praktijk de mens die taak vaak op zich neemt. En daarnaast hoor je nog maar eens dat mensen kunnen veranderen als je ze een kans geeft.

De extra’s:

- Trailer